Porcelán
hangulatlámpa - diplomamunka,
2003
Az üvegtõl
nem idegen anyag a porcelán: magas tûzön
megüvegesedik,
tömörré válik. Olyannyira
átalakul, hogy amíg még akár
nyers, akár zsengélt,
egyáltalán nem lehet átvilágítani,
csupán megüvegesedve.
Azért választottam
a lámpát feladatomnak, mert a porcelán
tökéletes anyag arra,
hogy a különbözõ falvastagságokkal
fényáteresztési különbségeket
hozzak létre.
Munkámat kísérletekkel kezdtem-
próbatesteken hoztam létre különféle
eszközökkel
mintákat, felületeket: csurgatás,
vájás, fröcskölés,
kitakarás.
Ezután kezdtem
meg az Alföld Edénygyárban
a lámpák létrehozását.
Köszönet az iskolának, és
a gyárnak, hogy biztosította a lehetõséget.
Kitapasztaltam, hogy lehet elejétõl
végigvinni a technológiai folyamatokon
a tárgyaimat úgy, hogy a tûzbõl
egészségesen jöjjenek ki.
Búra
1. kupola formájú - öntartó
szerkezet, a tûzben is jól tartja magát.
- egészen vékony falvastagságnál
sem rogyik össze.
Brunelleschi aládúcolás nélkül
boltozta be a kupolateret a XV. században
2. szellõzés - tetején lyuk,
alján körben nyitott
3. energiatakarékos izzó - nem melegszik
úgy fel mint a normál izzó
Kívül és
belül is felületi megmunkálással
hoztam létre a fény-árnyék
játékokat.
Sokféle technikák, trükkök
vannak.
Talp
1. a csúszásgátlást
egy gumigyûrû biztosítja
2. a vezeték érintésvédelmi
szempontból megoldott
3. porcelán foglalat került a talpba,
mely nem olvad meg
4. a talp és a búra kapcsolatát
az erre a célra kialakított távtartókkal
rögzítem a talpra
Egyedi iparmûvészeti
tárgyak ezek, mindegyik más és
más.
A diplomamunkámmal nem szeretném lezárni
a témát,
csupán az itt töltött idõszakok
zárom le ezzel.
|